Urban Sightings: Los Angeles. Conference with Xóchitl Munguía-Cuén and Artist Sand Oner

July 27, 2016

 

There is no obstacle big enough to stop us from meeting our goals; at least, that is the message that the artist Sand Oner shared at the conference "Urban Sightings: Los Angeles," held on July 18 at UNAM Los Angeles, with the participation of Art Historian Xóchitl Munguía-Cuén and UNAM Los Angeles Academic Dean, Aída Espinosa. 

 

During the two hours of the presentation, which took place at the Edison Room, Xóchitl Munguía-Cuén, art expert, and Sand Oner, urban painter, shared data and images on the wide visual heritage of Southern California, a diverse and changing place. The walls of Los Angeles, with the help of its artists, reflect the past and the present of a community that comes not only from different social backgrounds but also from different countries. 


Sand Oner, mainly dedicated to graffiti and street art, was born and raised in East L.A., one of the poorest areas of the state; but neither that nor the lack of formal college education stopped her from achieving what she had pretty clear since she was a child: Becoming a successful artist. 

 

Her works share with the community, particularly with women, a message of hope and strength. "You can't spend your life crying for a man or because you couldn't go to college," says. "You have to put those feelings into an invisible box, take your keys, walk out the door and go get what you want." 

 

Currently, the artist has murals in Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Miami, Chicago and New York; as well as artworks in Puerto Rico, Mexico and Guatemala. 


"I've had bad days, but imagination has always kept me going," tells. "I'm a girl, but weakness is not a cup of tea I drink."

 

During this lecture, both Sand Oner and Munguía-Cuén succeeded in changing the perspective of several attendees, as they reflected on the power of the messages that only urban art is capable of communicating. 

 

 

Avistamientos urbanos: Los Ángeles. Conferencia con la Dra. Xóchitl Munguía-Cuen y la artista Sand Oner

 

No hay obstáculo suficientemente grande que nos impida cumplir nuestras metas; al menos, ese es el mensaje que la artista Sand Oner brindó a los asistentes a la conferencia “Avistamientos urbanos: Los Ángeles”, que se realizó el 18 de julio en las instalaciones de la UNAM Los Ángeles con la participación de la historiadora Xóchitl Munguía-Cuen y la coordinación de la Secretaria Académica de la UNAM-LA, Aída Espinosa.

 

Durante las dos horas de la presentación que tuvo lugar en la Sala Edison, la experta en arte, Xóchitl Munguía-Cuen, y la pintora urbana, Sand One, compartieron datos e imágenes sobre el amplio acervo visual del Sur de California, diverso y cambiante por naturaleza. Los muros de Los Ángeles, no sin la ayuda de sus artistas, reflejan el pasado y la actualidad de una comunidad compuesta por personas de cada rincón del mundo y de distintos estratos sociales.

 

Sand Oner, dedicada al graffiti y arte urbano, nació y creció en el Este de la ciudad, una de las zonas más conflictivas y con menos recursos del estado; pero ni eso ni la falta de preparación universitaria fueron impedimento para que ella consiguiera lo que tuvo muy claro desde niña: ser una pintora reconocida.

 

Sus obras comparten con la comunidad, particularmente con las mujeres, un mensaje de esperanza y fortaleza. “No puedes pasar tu vida llorando por un hombre o porque no fuiste a la universidad. Hay que guardar esos sentimientos en una ´cajita´, levantar la cara, tomar las llaves de la puerta y salir a conseguir lo que quieres”, asegura. Actualmente, la pintora tiene murales en Los Ángeles, San Francisco, Las Vegas, Miami, Chicago y Nueva York; así como trabajos en Puerto Rico, México y Guatemala.

 

“He tenido días malos , pero la imaginación siempre me ha mantenido en marcha. Soy una chica, pero la debilidad no es mi taza de té”, afirma. 

Durante esta conferencia, tanto la artista como la maestra Munguía-Cuen lograron modificar la perspectiva de varios de los asistentes, ya que los hicieron reflexionar sobre el poder de los mensajes que solo el arte urbano es capaz de transmitir.

 

 

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